Bruut en hartverscheurend einde van een magische trilogie

Goden & Monsters van Shelby Mahurin
Vertaald door:  Marjolein Meinderts
Genre: Fantasy
Uitgever: Harpercollins
Prijs: 19,99

Ik heb met veel plezier Heks & Jager en Bloed & Honing gelezen, dus ik kon niet wachten tot het laatste deel beschikbaar was. Helaas kwamen er wat persoonlijke omstandigheden tussen waardoor het iets langer duurde te lezen en recenseren, maar hier dan eindelijk de beloofde recensie van Goden & Monsters!

Lou is al haar hele leven op de vlucht: voor de verraderlijke heksen uit haar heksenkring én voor de heksenjagers van de koning, die niets liever willen dan haar op de brandstapel krijgen. Maar nu is het tijd om naar huis terug te keren. Lou vindt dat ze de confrontatie moet aangaan met haar verleden en moet opeisen wat haar rechtmatig toebehoort. Haar vrienden, en vooral haar echtgenoot Reid, maken zich echter zorgen om haar. Het lijkt wel of ze niet langer de Lou is die ze kennen: het dappere meisje dat in staat was het hart van een heksenjager te veroveren. Er hangt een donkere schaduw over haar, en dit keer is er meer dan liefde nodig om de duisternis te verdrijven…

Ondanks dat ik alle informatie en vooral de namen van de personages weer even op mezelf moest laten inwerken, voelde het opnieuw als thuiskomen in de wereld van Heks & Jager. Lou voelt als een vriendin: Opnieuw stoer en lief, en Reid als een lieve echtgenoot met sterke principes. De schrijfstijl van Mahurin is fijn: Ze geeft elk personage een eigen stem en gezicht. Opnieuw wordt het geschreven vanuit Reid en Lou.

De plot is geweldig, de groep reist van hot naar her en komen oude bekenden en nieuwe vrienden tegen, om uiteindelijk uit te monden tot het gevecht van de eeuw. Iedereen heeft zo zijn eigen struggles. Hoe het uiteindelijk afloopt en wie het overleeft verklap ik nog even niet, maar bereid je maar vast voor dat je de laatste honderd pagina’s in één ruk uitleest en dat je misschien ook nog een traantje zal wegpinken.

Het enige kritiekpuntje dat ik zou willen leveren, was dat ik moeite had er soms in te komen, wat weer te maken heeft met het feit dat ik niet alle namen en plaatsen meer kende. Hierdoor waren sommige pagina’s wat lang (tja, het is dan ook een dikke pil) en moest ik me er hier en daar wel doorheen slepen. Ondanks dat vind ik het een prachtig slot van een meeslepende trilogie, waarvan ik stiekem hoop dat er nog een spin-off komt.

Waardering: 4 uit 5.

Ik heb dit boek gekregen van de uitgever. Mocht je het ook willen kopen, kun je hier klikken om het boek te kopen op Bol.com. Je betaalt niets extra, maar ik krijg wel een kleine commissie wanneer je dit doet. Je kunt hem natuurlijk ook bij je lokale boekhandel halen.

Plaats een reactie