Een half jaar vegetariër! Hoe bevalt het?

Eind juli van dit jaar ben ik gestopt met vlees eten. Ik dacht er al langer aan omdat ik nu eenmaal een dierenvriend ben, maar eerder (toen ik 8 jaar was en het ook probeerde voor een jaar) ben ik gezwicht tijdens een barbecue. Nu wilde ik het toch écht proberen en was eigenlijk gewoon heel benieuwd of het me zou lukken. Vandaag beantwoord ik jullie meestgestelde vragen en vertel ik wat over mijn ervaringen tot nu toe.

Waarom het makkelijk is (voor mij) om vegetarisch te zijn

Ik ervaar het tot nu toe niet als iets moeilijks om vegetarisch te zijn. Tegenwoordig is er voor bijna alles een vleesvervanger en ik mis het niet per se in mijn eten. Nu eten wij het met gezin wel vaak een AVG’tje en dan is een vleesvervanger onmisbaar, maar dat is voor mij geen probleem. Nu moet ik zeggen dat ik in het verleden ook niet veel vlees at (eigenlijk voornamelijk kip en soms een biefstukje) dus de stap naar vega was voor mij niet heel groot. Plus, de vleesvervangers van tegenwoordig zijn gewoon heel lekker.

Waar ik tot nu toe tegenaan ben gelopen

In het begin (en nu nog steeds) vergat ik wel eens dat ik vegetarisch was. Toen ik uit eten ging met mijn schoonfamilie merkte ik dat ik per ongeluk carpaccio had opgeschept. Heel gek. Op het laatste moment heb ik die dus aan mijn vriend gegeven. Ook sta ik denk ik niet genoeg op mijn strepen. Laatst hadden we een werklunch en was ik vergeten door te geven dat ik vegetarisch ben, dan sta je daar wel even met je bek vol tanden als je een broodje kip geserveerd krijgt, en dit vervolgens niet opeet. Ook gourmetten en barbecuen zijn tot nu toe een uitdaging, maar niet onmogelijk.

Jullie vragen:

  • Wat is je favoriete vegetarische recept?
    Heel saai misschien, maar dat is een zoete aardappelstamppot met feta en rucola. Zo. Verschrikkelijk. Lekker.
  • Is al het bier dat je drinkt ook vegetarisch of vegan?
    Ik moest wel een beetje lachen om deze vraag! Ik ben geen vegan en in bier zit (zover ik weet) geen dierlijk vet. Lactose is natuurlijk niet vegan en wordt wel eens gebruikt in bier, zoals in milk stouts of milkshake IPA’s. Die drink ik wel gewoon.
  • Mis je het vlees eten?
    Vlees, niet echt. Vis, ja! Ik was sowieso geen flinke vleeseter (hoewel een biefstukje of sparerib er wel altijd in ging) maar ik hou enorm van zalm, gamba’s en alles wat met vis te maken heeft. Ik wil dan ook niet zeggen dat ik dat nooooit meer ga eten.
  • Vervang je al het vlees in je recepten of laat je het gewoon weg?
    Ik vervang het. In veel gerechten mis ik toch iets essentieels als ik er niets iets ‘bij’ heb. Zeker als de gerechten origineel niet vegetarisch zijn. Denk bijvoorbeeld aan de een stamppot. Normaal eten wij een boerenkoolstamppot met spekjes erin en worst erbij. Ik moet er nu niet aan denken om alleen aardappelen met boerenkool naar binnen te schuiven. Dan wil ik toch echt vegatarische spekjes (ik ben verwend hè.)
  • Wanneer begon je?
    Ik begon in juli. Toen heb ik nog een tijdje half/half gedaan. Ik durfde er niet echt voor uit te komen dus zei het tegen niemand, met als gevolg dat niemand er rekening mee hield (logisch…) Toen ik met vrienden een mini-vakantie hield (We hielden netjes afstand en zijn niet echt weg geweest) sprak een vriend van mij me erop aan en zei dat ik gewoon moest zeggen dat ik vegetarisch was, omdat ik constant zei ‘uhm ja ik ben eigenlijk wel vegetarisch maar het is niet erg hoor… Je hoeft er geen rekening mee te houden’. Dat advies heb ik aangenomen en sindsdien wordt er rekening mee gehouden!
  • Waarom ben je begonnen/heb je deze keuze gemaakt?
    Goede vraag. Het simpele antwoord is omdat het me niet zoveel uitmaakt: Ik eet net zo graag een vleesvervanger als vlees. Ik doe het voornamelijk voor het milieu, het maakt mij niet uit, maar het is voor het milieu wel belangrijk dat we met zijn allen een stuk minder vlees gaan eten. Als ik daaraan kan bijdragen vind ik dat fijn! Oh, en ik hou heel erg van dieren. Vooral varkens vind ik überschattig.
  • Wat zijn je favoriete vleesvervangers?
    Vegatarische rookworst, spekjes en kaasschnitzels gaan er altijd wel in. Burgers zijn tot nu toe heel wisselend, soms zit er echt teveel groente in of smaken ze te chemisch. Falafelballetjes vind ik ook lekker, maar na een tijdje ben ik die ook wel zat. Oftewel, ik wissel het zoveel mogelijk af! Maar het liefste eet ik kaasschnitzels of vegatarische krokante kipschnitzels.

Als laatste wil ik nog zeggen dat ik niet zeg dat ik NOOIT meer vlees of vis ga eten. Ik wil mezelf niet opleggen dat ik me schuldig moet voelen als ik soms een stukje sushi met zalm naar binnen schuif, maar voor nu lukt het me gewoon goed om dit te laten staan. En echt, het huidige assortiment aan vegetarische producten is zó uitgebreid, dat ik het niet hoef te missen.

Eten jullie wel eens vegetarisch?

Eén opmerking over 'Een half jaar vegetariër! Hoe bevalt het?'

Plaats een reactie