Het afscheid valt zwaar

De Verrader van Evalon (Genezer #3) van Lynette Noni
Vertaald door: de Vertaalzusjes
Genre: YA-fantasy
Uitgever: Meulenhoff Boekerij
Prijs: 22,99

Let op: Deze recensie kan spoilers bevatten van de eerste twee delen in de serie.

Kiva dacht dat ze wist wat ze wilde – wraak. Maar haar tijd in Vallenia heeft alles veranderd. Na de gebeurtenissen in het paleis probeert Kiva er wanhopig achter te komen of haar vrienden en familie veilig zijn en, nog belangrijker, of ze haar ooit kunnen vergeven voor wat ze heeft gedaan. Maar in het koninkrijk van Evalon staat de oorlog op het punt van uitbreken en Kiva, die hieraan heeft bijgedragen, besluit haar gebroken hart opzij te zetten om te helpen.
Haar voornemen resulteert in een zoektocht die Kiva en haar bondgenoten door heel Wenderall zal voeren. Lukt het hen, met Kiva’s verraad nog vers in hun geheugen, om de missie te volbrengen voordat het te laat is?

In tegenstelling tot sommige andere fantasyseries, was het niet moeilijk om in het derde deel van de Genezer-serie te komen. Ondanks dat er niet (veel) wordt teruggeblikt en Kiva meteen in een nare situatie is belandt na alle commotie en plotwendingen op het einde van het tweede boek, zit je er als lezer meteen middenin. De schrijfstijl van Noni speelt daarin een belangrijke rol, deze is toegankelijk en niet te moeilijk, maar toch enorm beeldend, waardoor het geheel overkomt als een actievullende fantasyserie, en hij zich ook zo voor je ogen afspeelt.

Hoewel Kiva de hoofdpersoon is, wordt het verhaal nooit vanuit haar (als ik-perspectief) vertelt. Toch krijg je op zo’n manier een inkijkje in het hoofd van Kiva en de andere belangrijke personages, dat ze een karakterontwikkeling meemaken. Ook hier is weer een compliment voor Noni op zijn plek: Zij doet dit op een enorm verfijnde manier.

Naast de interne, romantische en gezinsgerelateerde struggles, de diversiteit en de magie die duidelijk een rol spelen in de Verrader van Evalon, is het verhaal volgestopt met actie. De belangrijke personages gaan als het ware op een soort queeste op het laatste moment, voorafgaand aan ‘het grote gevecht’ dat er onvermijdelijk aan zit te komen. Hier zit dan ook mijn enige kritiekpuntje, dat tegelijkertijd een compliment is: Ik zou willen dat er nog een vierde deel in de reeks was, zodat dit avontuur langer zou duren. Zonder al teveel weg te geven gaan ze naar iets op zoek waarvoor ze veel moeten reizen en de tijd dringt, waardoor er veel interessante ontmoetingen, reizen, gesprekken en spannende stukken in zo’n honderd bladzijden gepropt zijn. Dit had van mij veel langer mogen duren, want ik kon nog geen afscheid nemen van de wereld, Kiva en alle geweldige personages in de Genezer-serie.

Zoals je waarschijnlijk wel merkt vond ik het laatste deel van de Genezer-serie opnieuw geweldig. Actie, fantasy, drama, romantiek, diversiteit, magie, het is er allemaal. Van mij had deze serie nog tien delen mogen hebben, en stiekem hoop ik dat er ooit nog een spin-off komt vanuit het perspectief van Jaren, of Caldon (of wie dan ook!). Ik wil eigenlijk nog geen afscheid nemen van deze personages.

Waardering: 5 uit 5.

Ik heb dit boek gekregen van de uitgever. Mocht je het ook willen kopen, kun je hier klikken om het boek te kopen op Bol.com. Je betaalt niets extra, maar ik krijg wel een kleine commissie wanneer je dit doet. Je kunt hem natuurlijk ook bij je lokale boekhandel halen.

Plaats een reactie