Een duister partijtje

Het Mollenfeest van Dominique Biebau
Genre: Literaire thriller
Uitgever: Uitgeverij Vrijdag (New Book Collective)
Prijs: 21,99

Degenen die me kennen, weten dat ik terugdeins bij het woord ‘literair’. Literatuur is nu eenmaal niet aan mij besteed en ondanks dat ik hou van lezen, geeft het woord literair me nog een beetje de rillingen. Ik weet echter van mijn werk bij de boekhandel dat Biebau’s boek ‘Russisch voor Beginners’ in de prijzen is gevallen en goed is ontvangen, dus wilde zijn nieuwe werk wel graag een kans geven.

‘Als d’ Opperste ghebiedt, soe moet ghy gaen Trecken in ’t landt van Mollengijs.’ Vier nichten groeien samen op in de dreigende schaduw van het Mollendaalbos. Tijdens een onschuldig kinderspel dringt een van de meisjes de werkkamer van hun opa binnen, waar ze een ontdekking doet die jaren later tot een bloedige ontknoping leidt.

Eén van de eerste dingen die me opviel tijdens het lezen is dat je aandacht er meteen bij blijft door de prettige schrijfstijl van Biebau. Het verhaal is een dynamisch geheel, met een spannend begin (een vrouw die met iemand belt en dan zelfmoord pleegt, je weet niet wie of waarom), flashbacks naar de jeugd van de nichten, korte hoofdstukken, plotwendingen en perspectiefwisselingen. Het zit ingenieus in elkaar, wat je als lezer laat snakken naar meer.

Dat vorige gezegd hebbende, is het niet de sterkste plot ooit. Ongeveer op de helft van het boek is het duidelijk waar het verhaal heengaat. De ontknoping is echter erg spannend en onverwacht, wat weer een hoop goed maakt. Het bijkomende oud-Nederlands én het historische tintje door verwijzingen aan de Tweede Wereldoorlog, maken het toch enorm origineel.

In het algemeen is het Mollenfeest me enorm mee gevallen. Ondanks dat het verhaal iets complexer is dan een seriemoordenaar-thriller, vond ik het heerlijk om te lezen. Je bent er zo doorheen, omdat het boek niet al teveel pagina’s heeft en korte hoofdstukken. Een aanrader!

Waardering: 4 uit 5.

Ik heb dit boek gekregen van de uitgever. Mocht je het ook willen kopen, kun je hier klikken om het boek te kopen op Bol.com. Je betaalt niets extra, maar ik krijg wel een kleine commissie wanneer je dit doet. Je kunt hem natuurlijk ook bij je lokale boekhandel halen.

Plaats een reactie