Op ontdekkingsreis in Groningen

Afgelopen week ging ik met mijn vriend twee dagen naar Groningen. Ik wil allereerst zeggen dat ik het niet aanmoedig om nu te gaan reizen, we hadden deze reis eigenlijk gepland voor ons vijfjarig jubileum in april en konden het uiterlijk (hotel) verplaatsen naar 4 juni, dus dat deden we, hoewel het een beetje dubbel voelde. We waren twee dagen in Groningen en hebben het ondanks het vervelende weer (en de enigszins vieze hotelkamer) erg fijn gehad!

Dag 1

Onze eerste stop (na de lunch) was bij het Groninger Museum, waar we hadden gereserveerd. Wauw, wat een tof museum was dat, zeg! We hebben er bijna drie uur rondgelopen (terwijl ik dacht dat ik niet zo van kunst hield) en het was het geld meer dan waard. De diversiteit is enorm, van moderne boekenkasten en klassieke schilderijen tot mode-fotografie en een expositie van Groningen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Indrukwekkend en er is voor ieder wat wils.

Na het museum was het al 17.00 uur: Tijd voor het eten! Ik had gereserveerd bij de Uurwerker, wat een goede keuze bleek te zijn. Mijn vriend had een goede burger en ik had een hele lekkere curry met garnalen. Niet heel goedkoop, maar ook niet heel duur, dus perfect voor ons! Oh, en ik wilde nog even binnen wandelen bij Just in Beer, maar besloot er de volgende dag terug te komen zodat ik niet teveel mee hoefde te slepen.

Ik had via social media tips gevraagd voor biergerelateerde dingen in Groningen, en o.a. Baxbier werd genoemd. Ik kende deze brouwerij al van naam, maar was er nog nooit geweest. We besloten er na het eten heen te lopen (#fitgirl) wat ongeveer een half uurtje was vanaf het centrum, en het was het zo waard! Baxbier heeft een hele toffe brewpub, lekkere bieren en gezellig en kundig personeel. Wanneer het weer mag, kun je een rondleiding boeken, hoewel je ook via de ramen in de brouwerij kan spieken. En, niet geheel onbelangrijk: Ze hebben bordspellen, darts en pool, en hele lekkere snacks (wij hadden de nacho’s met chili). Ik raad het je zeker aan een bezoekje te brengen aan Baxbier als je in de buurt bent.

Dag 2

Na het ontbijt in het hotel gingen we de stad in. Het weer zat helaas niet mee, maar het was alsnog erg leuk. Zo was de markt er, waar we overheen liepen, en hebben we nog wat geshopt. Ook hebben we de Martinitoren kunnen zien, waar we helaas niet in konden. Het leukste straatje van Groningen was toch echt de Folkingestraat: Wat een schattige winkeltjes!

En een kleine beerrun kon natuurlijk ook niet ontbreken! Op aanraden van een paar Beer Geeks ging ik naar Just in Beer (rechts) en bracht ik een bezoekje aan van Erp (links), waar een vriend (Bas) aan het werk was. Van Erp heeft een enorm assortiment, maar het interieur is wel wat oudbollig. Daar gaan ze wat aan doen binnenkort! Just in Beer is top: Een klein pandje met goede bieren met een aardige eigenaar: Justin. Ik kwam eigenlijk alleen voor de nieuwe Folkingebrew die daar direct wordt afgevuld, maar ging uiteindelijk ook naar huis met een bier van Maltgarden en de nieuwe Juice Punch van Frontaal. Oeps!

En dat waren onze dagen in Groningen! Het is een mooie stad waar ik over een paar jaar (met mooier weer) graag weer heen zou willen. We hebben ons ondanks het lelijke weer en de hotelkamer een hele leuke tijd gehad. Dankjewel voor alle tips!

Ben jij ooit in Groningen geweest en wat waren je ervaringen?

Plaats een reactie