Hertog Jan vatgerijpt 2021

Afgelopen zondag zijn mijn vader en ik aanwezig geweest bij de aftrap van de Hertog Jan vatgerijpte bieren van 2021. Het thema is dit jaar Portugal, het land van wijngaarden, vulkanische eilanden, kleurrijke straatjes, en natuurlijk port! Na de voorproefedities te hebben ontvangen en geproefd, gingen we op zondagochtend op weg naar de brouwerij om te proeven van het echte werk.

We kwamen om 10:30 uur aan op de brouwerij, waar onze tour om 10:40 uur zou starten. Het was heel goed geregeld en enorm corona-proof: Je moest een QR-code laten zien en er was enorm veel ruimte, waardoor je 1,5 meter afstand kon houden. Je moest ook een mondkapje meenemen, maar hoefde die niet per se op te zetten.

Om 10:40 mochten we naar binnen. Je krijgt een rondleiding door de brouwerij en in elk deel staat een werknemer van Hertog Jan die enorm gepassioneerd vertelt over de Vatgerijpte bieren, maar in het begin ook over de Grand Prestige als bier. Je krijgt dan een glas GP, die je telkens kunt proeven voorafgaand aan de Vatgerijpte editie om het verschil te ervaren.

De verschillende verhalen (en filmpjes) over de vatgerijpte edities zijn enorm interessant en maken duidelijk dat de mensen van Hertog Jan echt passie hebben voor hun product. Grappig genoeg heb ik, vergeleken met de voorproefedities, een andere smaak ontwikkelt: Ik vond de Aguardiente niet zo lekker als destillaat op zich, maar heerlijk als Vatgerijpte editie. Mijn favoriet was de Madeira, volgens mij was dit van papa ook de Aguardiente.

Na de rondleiding hebben we nog wat gedronken bij de leuke pop-upbar (ik water, want ik moest nog rijden, papa een Hertog Jan Grand Prestige, natuurlijk) en heb ik nog wat gekletst met wat beerfluencers die ik tegenkwam. Ook heeft mijn vader de Vatgerijpte edities gekocht om te drinken bij een speciale gelegenheid, zo leuk!

Ga jij de Vatgerijpte edities halen?

Eén opmerking over 'Hertog Jan vatgerijpt 2021'

Plaats een reactie