Hoe ging dry january?

Deze maand besloot ik spontaan om mee te doen aan ‘dry january’. Het was eigenlijk niet de bedoeling, maar toen Beerwulf me vroeg of ik een paar alcoholvrije bieren wilde ontvangen, en mijn vader ook nog eens aankondigde dat hij minder wilde gaan drinken dacht ik: ‘Ach, wat zou het, ik doe ook gewoon mee’. Heb ik het volgehouden, is het me makkelijk afgegaan, en zou ik het nog een keer doen?

Dry January
Ik had er tot vorig jaar nog nooit van gehoord, dus het eerste wat ik deed was opzoeken wat dry january nu precies inhield, en waar het vandaan komt. Blijkbaar is het al een paar jaar een hype in Groot-Brittannië en is het overgewaaid naar Nederland en andere landen. Als je meedoet, ga je een maand niet drinken. Januari is daarvoor de beste maand, want dan doen mensen nog aan goede voornemens: Minder alcohol drinken, de feestdagenkilo’s eraf sporten en gezonder leven.

Hoe ging het mij af?
Het leek me het uitgelezen moment om mezelf op de proef te stellen: Ik had geen enorme feestjes deze maand (dacht ik), mijn vader deed mee, ik had alcoholvrij bier en wilde al een tijdje weten wat het met mijn lichaam zou doen als ik minder zou drinken, aangezien je daar steeds meer artikelen over voorbij ziet komen. Ik stopte dus even met drinken.
En eerlijk, het ging me verbazingwekkend goed af. Omdat ik sowieso niet doordeweeks drink, was dat niet lastig. Ik heb het wel even moeilijk gehad op de surprise met mijn vrienden, waar we drankspellen (autch) gingen doen om te bepalen wie cadeaus mocht pakken. Ook kwam ik erachter dat ik al een maand van tevoren een livestream ingepland had met een vriend en oud-collega, waar we altijd bier proeven. Ik heb op de 24e dus een cheat-day gehad. Hoewel het internet dat niet deed, vergaf ik mezelf. Dan maar een dagje extra om het in te halen.

Wat ik heb geleerd van een maand (nagenoeg) zonder alcohol
– Sporten ging me een stuk beter af. Ik sport bijna altijd ’s ochtends, en ik kwam een stuk beter op gang zonder alcohol in mijn systeem
– Ik had geen ‘vol’ gevoel in mijn buik als ik wakker werd. Ik heb na een avondje alcohol drinken (ook met één biertje) al een soort opgeblazen gevoel als ik wakker wordt. Het is geen pijn, maar ook niet comfortabel. Dat gevoel heb ik deze maand dus echt niet gemist.
– Alcoholvrij bier is zo slecht nog niet. Ik weet dat er een hele hoop mensen zeuren over alcoholvrij bier en geloof me, ik heb er een paar op die smaakten naar zoet zeepsop, maar een paar waren er echt goed. Mijn aanraders: Vandestreek Playground IPA, Lowlander White 0.0, Budels Dark en Affligem Blond 0.0.
– Ik ga niet minder alcohol kopen. Ofja, dat was bij mij het geval. Ik heb deze maand denk ik meer alcohol gekocht dan in elke voorgaande maand en ik heb geen idee waarom.
– Ik ging vaker met de auto. Het klinkt misschien zielig, maar het is zoveel makkelijk om dry january vol te houden als je met de auto naar evenementen gaat waar je anders zou gaan drinken. Zo ben ik met de auto naar de surprise met vrienden gegaan, de 50e verjaardag van mijn oom en een drankje gaan doen met een vriend. Zo heb je ook een beetje een ‘excuus’, al zou dat eigenlijk niet nodig moeten zijn.
– Ik doe gewoon wat ik zelf wil. Heb je toch zin om te drinken? Doe dat gewoon! Ik had geen zin om de goedgeplande afspraak met Pieter te verzetten, dus heb met mezelf afgesproken om die dag toch gewoon een biertje te drinken. Ook al waren mensen op het internet het niet helemaal met me eens, voor mij voelde het gewoon goed.

En dat was het, mijn dry january avontuur. Zou ik het nog een keer doen? Ik denk het wel. Maar wel lekker met mijn eigen regels. Zoals het laatste regeltje zegt, ik doe gewoon lekker waar ik zin in heb en laat het mijn leven niet helemaal beïnvloeden.

Plaats een reactie