Studieboek-vibes, verkeerde verwachtingen?

Psychopaten, wie zijn ze? van Kasia Uzieblo
Genre: Non-fictie
Uitgever: New Book Collective
Prijs: 24,99

Toen New Book Collective vroeg of ik dit boek wilde lezen, ging mijn true crime hart zingen. Een boek over Psychopathie, met links naar bekende (serie)moordenaars en andere bekende delinquenten. Daar was ik wel erg benieuwd naar!

Prof. dr. Katarzyna Uzieblo is in de Lage Landen de grootste experte in de studie van de psychopathie. Zij beschrijft de stoornis en wat haar kenmerkt, hoe je psychopaten kunt herkennen, hoe je ermee kunt omgaan, waarom sommigen ervan in de criminaliteit terechtkomen en of ze te behandelen of te genezen zijn.

Het boek is geschreven door een Belgische onderzoeker met veel kennis van psychopathie en was niet helemaal wat ik van het boek verwachtte. Zelf heb ik Pedagogische Wetenschappen gestudeerd, en een deel van deze studie ging over psychopathologie. Dat vond ik destijds razend interessant, maar ik moest er dan ook studieboeken en onderzoeken over lezen, wat zorgde dat de spanning wat wegebde. Dit boek voelde een beetje alsof ik terug in de tijd was gegaan en een nieuw studieboek moest lezen voor het vak psychopathologie.

Het boek is opgedeeld in verschillende delen waarin vraagstukken over psychopathie worden behandeld (en de rode draad eigenlijk is dat psychopathie helemaal niet zo vaak voorkomt en er vaak een misvatting bestaat over wat het is), een epiloog van de onderzoekster en een (lange) bronvermelding. Niks mis mee als je erin gaat met de juiste verwachtingen, maar de titelbeschrijving en spannende cover zorgen er toch voor dat je een spannend verhaal verwacht, en als true crime-liefhebber, dat er veel links en verhalen te vinden zijn over vermeende psychopaten. Nu zul je deze ook vinden in een deel van het boek, maar dit is zo summier dat hiermee je verwachtingen niet worden bevredigd, althanks, de mijne niet.

Nu wil ik hier wel eerlijk zijn: Het is een goed geschreven informatief boek met juiste informatie over psychopathie en de op- en misvattingen erbij. Leest het lekker door? Niet per se. Het leest een beetje als een vlot studieboek, maar als je het niet per se studeert, blijft niet alle informatie hangen. Een ander klein puntje waar ik me aan stoorde waren een aantal zinnen hier en daar (die wellicht in België wel logisch zijn) zoals ‘iemand op een piëdestal plaatsen’. Dat voelde gewoon alsof het erg slecht vertaald was.

Al met al, niet echt mijn boek, al was het leuk om wat herkenbare onderzoeken en methoden terug te lezen, en was het zeer informatief. Als je écht heel diep in dit onderwerp wil duiken, is het wellicht het boek voor jou. Voor mij had het teveel studieboek-vibes om vermakelijk te zijn.

Waardering: 2.5 uit 5.

Ik heb dit boek gekregen van de uitgever. Mocht je het ook willen kopen, kun je hier klikken om het boek te kopen op Bol.com. Je betaalt niets extra, maar ik krijg wel een kleine commissie wanneer je dit doet. Je kunt hem natuurlijk ook bij je lokale boekhandel halen.

Plaats een reactie