Duister sprookje met onlogisch hoofdpersonage

Het lied van de zee van A.G. Slatter
Vertaald door: Maren Mostert
Genre: Fantasy
Uitgever: Meulenhoff Boekerij
Prijs: 23,99

Wat een plaatje om te zien, Het lied van de zee! Misschien wel de mooiste Limited Edition die Boekerij tot nu toe op de markt heeft gezet, en het is niet eens per se een Young Adult fantasy boek. Sterker nog, misschien zou je dit boek zelfs als roman kunnen bestempelen, ondanks de gekke mythen en wezens die erin zitten. Heb ik van dit bijzondere boek genoten? Dat lees je vandaag.

Lang geleden floreerde Miren O’Malleys familie dankzij een deal die ze hadden gesloten met de Meermensen: veiligheid voor hun schepen op zee in ruil voor een bijna onbetaalbare prijs. Die belofte hebben ze echter al vele jaren niet kunnen waarmaken. Mirens oma is vastbesloten om de gloriedagen die zij zich nog kan herinneren terug te laten keren, zelfs als dat betekent dat ze Miren haar vrijheid moet ontnemen. Haar oma leert haar dat de O’Malleys een machtige familie horen te zijn die zich houdt aan de eeuwenoude traditie die hen al generatieslang ondersteunt.

Ik kan dit boek moeilijk vergelijken, omdat ik nog niet zoiets heb gelezen als dit. Het Lied van de Zee is eigenlijk een duister sprookje, of eigenlijk mythe, over Miren en de zoektocht naar haar ouders en het verhaal van haar familie. Het boek bevat ook veel verhalen van haar familie die Miren tegenkomt of nog weet (zeemythen) die vrij luguber zijn, maar ook magisch. Hierdoor zijn het veel verhalen in één verhaal, dat op zichzelf ook weer een soort mythe is. Volg je me nog?

Zoals ik al noemde is het boek apart geschreven, waardoor ik er niet helemaal in kon komen. De aanloop is langzaam, de plot is vrij onduidelijk en de actie is mager. Daarnaast krijg je weinig hoogte van Miren, omdat alles heel ‘matter of factly’ wordt beschreven. Zo heeft ze twee keer seks in het boek, terwijl de aanleiding of haar gevoelens nergens in terugkomen. Hierdoor komt die ‘liefde’- net zoals sommige andere gevoelens die ze heeft of dingen die ze uitvoert –  uit de lucht vallen. Ik moest zelfs twee keer lezen of het wel klopte. Hierdoor krijg je weinig binding met de hoofdpersoon, waardoor het verhaal voor mij wat diepte miste.

Ik denk dat dit boek voor jou twee kanten op kan gaan: Houd je van duistere sprookjes, wil je even nét iets anders lezen en vind je een bijzondere schrijfstijl aantrekkelijk? Dan is dit boek absoluut wat voor jou. Verwacht je een YA-fantasy met een vleugje liefde en een badass hoofdpersonage? Dan zou ik het misschien toch laten liggen. Voor mij zat het ertussenin. Het voldeed niet helemaal aan mijn verwachtingen, maar ik ben wel een toffe leeservaring rijker.

Waardering: 3 uit 5.

Ik heb dit boek gekregen van de uitgever. Mocht je het ook willen kopen, kun je hier klikken om het boek te kopen op Bol.com. Je betaalt niets extra, maar ik krijg wel een kleine commissie wanneer je dit doet. Je kunt hem natuurlijk ook bij je lokale boekhandel halen.

Plaats een reactie