Quiz: Welk bier past bij jou?

De laatste tijd krijg ik steeds vaker de vraag of ik een speciaalbiertje voor iemand wil uitzoeken. Superleuk natuurlijk, maar nog leuker als je dat zelf kan doen! Bij deze dus een leuk quizje om te kijken welk bier bij jou past. Neem dit alsjeblieft met een korreltje zout en sla me niet in elkaar als je dit bier daadwerkelijk proeft en niet lekker vindt: Ik ben geen sommelier, expert of kroegbaas.

De beste tijd om bier te drinken is…
A. ’s Avonds met vrienden, tijdens een gezellig drankspel of tijdens het uitgaan
B. ’s Middags op een terrasje, genietend in de zon
C. ‘S avonds met een lekker kaasje of worstje erbij en ik het bier kan delen met een andere bierliefhebber
D. Tijdens de film of wanneer ik een drankje ga doen met goed gezelschap

Zo moet een biertje voor mij smaken:
A. Ik let niet zo op de smaak van een biertje, als er maar wat alcohol in zit
B. Een beetje zacht, niet te bitter. Ik wil het makkelijk kunnen drinken
C. Ik hou van complex, met chocolade, vanille en misschien ook op whiskyvaten gerijpt, het kan me niet gek genoeg!
D. Het mag best zoet zijn, ik wil geen simpel pilsje maar het hoeft ook niet te gek.

Qua alcoholpercentage…
A. Zo’n 5% is prima voor mij
B. Ergens tussen de 4 en 7% vind ik wel goed
C. Over het algemeen vind ik hoger beter, een bier hoger dan 7% vind ik fijn
D. Het is me om het even, als het bier maar lekker is

Naast bier drink ik graag…
A. Water
B. Wijn
C. Koffie, of een sterke drank, zoals bourbon
D. Frisdrank of een sapje

*tromgeroffel*

Meeste A: Pils, Weizen
Jij bent niet zo kieskeurig en houdt wel gewoon van een biertje tijdens het uitgaan. Een pilsje gaat er altijd wel in, maar een weizen op een terras vind je misschien ook wel lekker. Dit is iets zachter en romiger, maar heeft toch ook rond de 5% alcohol. En een leuke bijkomstigheid: Erdinger is in café’s vaak in halve liters te krijgen!

Meeste B: Witbier/(NE)IPA
Jij houdt van een niet al te complex, licht biertje. Het liefst ook op een zonnig terrasje waar je heerlijk kan genieten. Je bent niet kieskeurig, maar hebt wel smaak. Een La Trappe Wit of een IPA zou prima bij jou passen.


Meeste C: Barleywine/Stout
Ah, een kenner! Jij vindt het leuk om uuuuren over bier te praten, te proeven en om flink in te kopen. Een goede barleywine of stout laat jij dan ook zeker niet links liggen. Mijn persoonlijke aanraders: Alle stouts van de Moersleutel, de Barleywines van de Molen en de KBS van Founders.

Meeste D: Donker bier/fruitbier
Jij houdt wel van complex, maar het hoeft geen enorme percentages te bevatten, en mag best een zoetje hebben. Ik denk dus dat een Kasteel Bruin of Rouge, of een lekker Grand Prestige goed bij jou past.

Klopt het een beetje voor je? En wat is jouw favoriete bierstijl?

Eén opmerking over 'Quiz: Welk bier past bij jou?'

Plaats een reactie