Spellentips op afstand

Ha allemaal! Onlangs vroeg ik op mijn Instagram wat jullie nog graag van me wilde zien of horen, en drie mensen vroegen me om een filmpje/post over spelletjes spelen met vrienden via Skype/Zoom/Discord of wat je dan ook gebruikt. Dus bij deze: Spellen die je op afstand kan spelen. Alle linkjes zijn overigens klikbaar.

Online

Ten eerste: Online. Natuurlijk heb je spellen als Minecraft etc, waardoor je via een server met elkaar kan spelen. Die ga ik nu niet uitlichten, puur omdat ik er te weinig van af weet en omdat ze geld kosten. Ik vertel welke spellen IK leuk vind om (gratis) te spelen en geef je wat tips over wat je kunt doen online, ook al ben ik geen expert.

  • Krunker.io en Skribble.io. Dit zijn spellen die je niet eens met vrienden hoeft te doen (als is dat wel erg leuk) maar die je ook met vreemden kan doen. De eerste is een low-key schietspel en de tweede een soort pictionary waarbij je de meest hilarische situaties krijgt. Dikke aanraders.
  • Dominion. Ja, daar is ze weer met haar obsessie: Dominion! Je kunt het namelijk ook gratis online spelen met vrienden, en dat is gewoon geweldig. Als je het nog even wilt oefenen kun je beginnen met spelen tegen een bot, en nodig je daarna je vrienden uit. Heerlijk en het gaat ook nog eens sneller dan in het echt.
  • Town of Salem. Ik heb hier onlangs op Fantasywereld een review over geschreven, want dit is één van mijn favoriete online spellen. Je kunt het met vrienden spelen, maar het is leuker om te spelen met vreemden, omdat je elkaar nog wel eens flink kan verraden. Het is een soort Weerwolven van Wakkerdam online. Dus bluf, lieg en speel vals om in leven te blijven.
  • Cards against humanity. Als je dit spel nog niet kent (er is ook een offline versie van, klik hier) mis je echt iets in je leven. Je kunt dit spel nu ook online spelen en het is echt hi-la-risch. Zet hiervoor wel echt je Skype/Zoom/Discord/Watjedanookgebruikt aan, dan kun je lekker met je vrienden lachen. Maak de grappigste combinaties en win.
  • Houseparty. Een app die veel mensen nu gebruiken: Houseparty. Je kunt het op je computer zetten, maar ook op je mobiel en naast dat je je vrienden dan kan zien, kun je ook spelletjes met hen spelen, zoals Chips and Guac (mijn persoonlijke favoriet).
  • Jackbox. Jackbox is een merk waarbij je verschillende ‘Party Packs’ kan kopen via bijvoorbeeld Steam. In het Party Pack zitten verschillende spellen zoals Quiplash, dat zorgt voor hilarische situaties. De Party Packs zijn niet goedkoop, mijn vrienden en ik hebben ze dan ook allemaal samen gekocht, dan ben je wel wat goedkoper uit. Je kunt dit spelen als je samen bent, maar dat hoeft dus niet als één persoon zijn/haar scherm deelt. Ideaal!

(Bordspellen) via Skype

Dan ga ik je nu laten zien welke (bord)spellen je kunt spelen terwijl je videobelt met je vriend(en), zodat je toch nog dat gezellige gevoel krijgt op afstand.

  • Pubquiz. Zoals je pas kon zien als je me volgt op Instagram speelde ik een pubquiz met vrienden via Zoom. Als één persoon zijn scherm deelt (degene die de pubquiz heeft gemaakt, in dit geval via Google Presentaties) en je maakt een Google formulier voor de rest, kun je dat gewoon doen. Je kunt het vormgeven hoe je wilt en het is hartstikke gezellig.
  • Yahtzee. Misschien wel het makkelijkste spel en goedkoopste spel om via Skype te spelen, het enige dat je nodig hebt zijn vijf dobbelstenen en zo’n scoreblok (hoewel je die waarschijnlijk ook online kunt downloaden en uitprinten). Net zo leuk als wanneer je bij elkaar bent en erg makkelijk.
  • Wie is het? Als je toevallig allebei dit spel hebt (en een hoop mensen hebben dit spel) kun je het gemakkelijk samen spelen via Skype. Je kunt het nog iets leuker maken door de ‘standaard’ kaartjes eruit te halen er je eigen spel van maken: Stop er mensen in die je allebei kent. Hilariteit gegarandeerd, maar er is wel wat creativiteit voor nodig.
  • Zeeslag. Dit kun je online ook gratis spelen (link) maar mocht je het spel toevallig allebei in huis hebben, is het erg makkelijk om via Skype te spelen. En erg frustrerend.
  • 30 seconds (nu dik in de korting!). 30 seconds kun je natuurlijk via Skype spelen als je het spel allemaal hebt, maar het kan ook wanneer je het spel op je mobiel download. Wees creatief, want het is echt niet moeilijk om via Skype te spelen!

Mijn laatste tip is eigenlijk gewoon: Wees creatief! Heb je hetzelfde spel, dan kun je veel spellen samen spelen. Twister en Jenga moeten misschien even wachten, maar die kun je tegoed houden voor als je elkaar weer ziet.

Heb jij nog tips voor spellen op afstand, help elkaar (en mij) in de reacties!

Plaats een reactie