Soms is zwijgen beter

Zelfs als we zwijgen door Marieke Nijkamp
Genre: YA-thriller
Prijs: 17,99
Uitgever: Harpercollins

Waardering: 2 uit 5.

Zelfs als we zwijgen is het vierde boek van Marieke Nijkamp, het is oorspronkelijk in het Engels uitgekomen als Even if we break, en vertaald naar het Nederlands door Erica van Rijsewijk. Omdat ik destijds enorm heb genoten van 54 minuten (dikke aanrader!) en Voor ik je loslaat, en een enorme fan ben van YA-thrillers, MOEST ik dit boek gewoon lezen. De verwachtingen waren dus hoog…

Zelfs als we zwijgen gaat over vijf tieners, die door de jaren heen een beetje uit elkaar zijn gegroeid, en nog één keer samenkomen in een blokhut voor ze hun eigen weg inslaan. Ze gaan daar een RPG doen, een soort D&D, maar dan net iets anders. Het onschuldige spel krijgt echter een donkere wending wanneer er gekke dingen gebeuren, mensen gewond raken en zelfs verdwijnen.

De spanningsopbouw is het voor mij nét niet, omdat het verhaal heel erg gefocust is op de ontwikkeling van de personages en hun geaardheid. Dit laatste is niet storend op zich, het is prettig en verfrissend dat er diverse personages in zitten, zowel non-binair als biseksueel, maar hier wordt zo de nadruk op gelegd, dat het de spanningsboog niet ten goede doet. Vooral de personages Finn, Ever en Maddy krijgen een uitgebreid achtergrondverhaal en hebben een enorme filosofische stroom aan gedachten, waardoor het geheel meer als een contemporary-YA aanvoelt dan een spannende YA-thriller.

Om op het laatste voort te boorduren, is het boek best ‘raar’, omdat het lijkt alsof er niet één thema wordt aangehaald, maar teveel. Aan de ene kant draait het sterk om de ontwikkeling van de personages, aan de andere kant hoort het boek spannend te zijn, maar krijgt het ook een fantasy-randje doordat de personages een rollenspel spelen ín het boek. Petje af voor Marieke Nijkamp dat ze deze thema’s allemaal in het verhaal wilde verwerken, maar het pakt niet helemaal lekker uit.

Waar je hoopt dat er op het einde een gekke twist aan zit te komen, blijft de verassing uit. Voor mij was het einde zelfs erg voorspelbaar en een beetje raar, omdat de personages nauwelijks stilstaan bij de bizarre reeks gebeurtenissen die zijn voltrokken. Al met al heeft het boek me een beetje teleurgesteld: Het was een verwarrend geheel dat wat spanning miste. Volgende keer beter!

Ik heb dit boek gekregen van de uitgever. Mocht je het ook willen kopen, kun je hier klikken om het boek te kopen op Bol.com en hier op Bazarow. Je betaalt niets extra, maar ik krijg wel een kleine commissie wanneer je dit doet.

Eén opmerking over 'Soms is zwijgen beter'

Plaats een reactie