Review: Moorddiner

Door Cocolino werd ik gevraagd of ik, met mijn vrienden, een moorddiner wilde spelen en reviewen. Na even op de website te kijken of het iets voor ons zou zijn wist ik het eigenlijk snel zeker: Dit zou gegarandeerd een leuke avond worden. Verkleden, drinken, eten én een spel spelen, dat is iets voor ons.

Moorddiners zijn er voor verschillende gezelschappen. In dit geval hadden wij De Donkere Zonde, eentje die je met 4 tot 9 personen kan spelen. Wij speelden het met zes spelers. Van te voren moet één persoon de rollen toebedelen (ik deed dit willekeurig) en de desbetreffende achtergronden en het achtergrondverhaal alvast naar de spelers sturen, zodat ze zich kunnen voorbereiden. Omdat wij een groep zijn die wat ervaring heeft met verkleden/rollenspellen, heb ik niet gelet op de leeftijden en genders van de persoonlijkheden. Dit maakt het extra leuk. Je print als spelleider, je bent zelf echter ook speler, ook de aanwijzingen voor iedereen uit (zonder te kijken!), de aanwijzingen van de detective en de oplossing.

Op de avond zelf kwam iedereen verkleed als zijn of haar personage. Wij hadden het voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht onderverdeeld, maar je kunt het ook anders doen of onder het genot van een pizza of kaasfondue. Je moet rekenen op een avond die ongeveer vier uur duurt (in ons geval langer, omdat we eindeloos konden discussiëren).

In de papieren die je gemaild krijgt staat uitgelegd hoe de avond precies verloopt: Je hebt een aantal aanwijzingenrondes, een geruchtenronde en kan tussendoor en naderhand discussiëren. Samen moet je zorgen dat je de échte moordenaar pakt, maar iedereen heeft motieven. Wij hadden het in ieder geval heel gezellig en één van ons had de echte moordenaar ontmaskerd. Het was wel lastig, maar de moordenaar deed het dan ook wel erg goed.

Al met al zou ik dit zeker aanraden, hoewel het wel wat lastig is voor de speler die alles blind moet rondsturen en uitdelen. Dit zou een handiger systeem kunnen hebben. Wij hebben genoten van onze avond. Dankjewel, Cocolino!

Heb jij ooit een moorddiner gedaan?

Plaats een reactie