Duister kinderboek vol geesten

Stad vol geesten van V.E. Schwab
Vertaald door: Sandra van de Ven
Genre: Kinderboek/fantasy
Uitgever: Meulenhoff Boekerij
Prijs: 20,99

Als liefhebber van V.E. Schwab sprak Stad vol Geesten mij natuurlijk aan, haar boeken, en vooral schrijfstijl, stellen eigenlijk nooit teleur. Aangezien dit een kinderboek is, en geen Young Adult of boek voor volwassenen (wat ik gewend ben) was ik benieuwd of het me kon bekoren. En dat lees je dus vandaag!

Cassidy Blakes ouders zijn The Inspecters, een (best wel amateuristisch) team spokenjagers. In tegenstelling tot haar ouders die in het duister tasten, kan Cassidy zelf wél geesten zien. Sterker nog, haar beste vriend Jacob is een geest. Als The Inspecters besluiten om het behekste Edinburgh in Schotland te bezoeken voor hun nieuwe tv-show, moeten Cassidy – en Jacob – mee. In Schotland is Cassidy omgeven door geesten, die niet allemaal even onschuldig zijn. En als ze Lara ontmoet die ook geesten kan zien, leert Cassidy dat ze een tussenreiziger is. Blijkbaar is het haar taak om ervoor te zorgen dat geesten voor eens en voor altijd achter de sluier blijven die de wereld van de doden scheidt van die van de levenden. Cassidy weet nog niet zeker of ze deze nieuwe missie wil aangaan, maar ze weet wel dat de sinistere Rode Raaf die in de stad rondspookt niet in haar wereld thuishoort. Door haar krachten komt Cassidy in een episch gevecht terecht dat door de wereld van de levenden en de doden trekt. Ze zal alles op alles moeten zetten om heelhuids terug te keren en haar dierbaren te redden.

Stad vol Geesten is een bijzonder boek, dat eigenlijk geschreven is voor de leeftijd van 9 tot 12 jaar, maar qua sfeer wat duister is voor de leeftijdscategorie. De plot is interessant, hoewel je al vrij snel weet waar het naartoe gaat, namelijk de Raaf in het Rood die een grote rol gaat spelen in het verhaal, en het feit dat Lara en Cassidy beiden geesten kunnen zien. Schwab laat ook een opening voor een eventueel vervolg. En Boekerij heeft zojuist aangekondigd dat die er komt!

Vooral de setting is heel bepalend voor het verhaal, en geweldig neergezet. Het speelt zich af in Edinburgh (Schotland) en de sfeer, bepaalde plekken, het weer en de mensen worden zo beschreven dat het lijkt alsof je erbij bent. Dit heeft Schwab geweldig gedaan, ik wil gewoon naar Edinburgh om te ontdekken en naar geesten te zoeken!

Voelde ik een klik met de personages? Niet echt. Was de plot interessant genoeg om over naar huis te schrijven? Mwa. Maar het is dan ook niet voor mij geschreven. Het is erg leuk voor kinderen die genoten van Gallant en Nevermoor. Ik ben bang dat ik het dus niet zo accuraat kan beoordelen als ik zou willen, maar alsnog heb ik me met dit verhaal een paar uur vermaakt. Genoeg voor een dikke voldoende, dus.

Waardering: 3.5 uit 5.

Ik heb dit boek gekregen van de uitgever. Mocht je het ook willen kopen, kun je hier klikken om het boek te kopen op Bol.com. Je betaalt niets extra, maar ik krijg wel een kleine commissie wanneer je dit doet. Je kunt hem natuurlijk ook bij je lokale boekhandel halen.

Plaats een reactie