Het boek waarvan ik zou willen dat ik het geschreven had

Shakespeare kent me beter dan mijn lief van Ibe Rossel
Genre: Non-fictie
Uitgever: Borgerhoff & Lamberigts
Prijs: 22,99

Zoals jullie wellicht weten of kunnen merken bij het lezen van mijn blog, lees ik nauwelijks tot geen non-fictie boeken. Toen uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts me dus vroeg of ik dit boek wilde lezen, was ik op het eerste gezicht sceptisch. Non-fictie? Niks voor mij. Toch wisten ze me over te halen door me te overtuigen dat ik dit boek toch wel leuk zou vinden. Nou, dat zouden we dan wel eens zien.

Shakespeare, Charles Dickens, Oscar Wilde. De namen zeggen je misschien nog iets, maar voor velen zijn ze niet meer dan een vervlogen herinnering uit de lessen Engels. Wat kan zo’n dode auteur ons tenslotte vandaag nog bijbrengen? Veel meer dan een oppervlakkig Instagrambericht zegt Ibe Rossel, studente Engelse literatuur en kind van onze tijd. Al wat voor haar van enig belang is, haalde ze uit de klassiekers. Uit Robinson Crusoe leerde ze dat je maar beter geen seks hebt op je eerste date. Jane Austen gaf instructies bij het flirten. Dankzij George Eliot krijgt ze makkelijk haar zin, en van grootmeester Shakespeare leerde ze alles over jaloezie. Het nut van romans gaat dus heel wat verder dan wat je leerkracht je ooit wijsmaakte. Wat je écht leert uit de klassiekers, dat vertelt Ibe je in dit vindingrijke literaire pareltje.

Het boek is ingedeeld in vijf delen ofwel levenslessen: ‘Ze vinden jou ook leuk’ met lessen uit Pride & Prejudice, ‘Je zin krijgen’ met lessen uit Middlemarch (die ik nu echt moet lezen), ‘Jaloers zijn’ met lessen van Shakespeare’s Midzomernachtsdroom en Othello en ‘Gewoon vermijden’ met lessen uit On the road en ‘Uitstellen’ met lessen uit Bartleby, the Scrivener en Franny and Zooey. Sommigen van deze titels zullen je misschien niets zeggen, maar dat is niet erg wanneer je dit boek leest. Rossel legt je niet alleen uit waar het boek over gaat en wat de hoofdpersonages meemaken, maar legt ook een link met de hedendaagse realiteit op een hilarische manier en haalt er de levenslessen uit die je niet wist dat je nodig had. Wát een boek.

Ik zou willen dat ik dit boek zelf had geschreven en het voelde ook een beetje alsof het boek voor mij geschreven was. Niet specifiek voor mij, maar het is perfect voor mensen uit mijn leeftijdscategorie: Twintigers die hun weg in het leven nog niet helemaal gevonden hebben, die houden van lezen (of juist helemaal niet) en die houden van een flinke dosis humor. Ik voelde me zelfs verbonden met Ibe, als 23-jarige vrouw in de gekke (soms racistische en gesloten) Nederlandse samenleving, die van lezen houdt en vegetarisch eet. Ter illustratie:

‘Het is wel waar dat wanneer ik mensen ontmoet, literatuur een beetje lijkt te stijgen op hun prioriteitenlijstje. Er volgen vragen om boekentips, of verantwoordingen over het feit dat ze het voorbije jaar bijna niks gelezen hebben. Net zoals mensen die zich altijd proberen in te dekken wanneer je zegt dat je vegetarisch eet: oh ja, zij ook hoor, behalve op restaurant dan, daar eten ze nog wel rood vlees, maar donderdag is sowieso veggiedag, en die vegetarische kip curry van Delhaize: je proeft haast niet dat er geen echte kip in zit!’

Het bovenstaande fragment illustreert de slimme en geweldige humor die Rossel bezit, maar het boek laat ook zien dat ze maatschappijkritisch is en bovenal, dat ze enorm intelligent is en gewoon haar kennis wil delen met anderen op een laagdrempelige manier. Wát een vrouw en wát een boek. Ik kan niet wachten om meer van haar te leren en te lezen.

Waardering: 5 uit 5.

Ik heb dit boek gekregen van de uitgever. Mocht je het ook willen kopen, kun je hier klikken om het boek te kopen op Bol.com en hier op Bazarow. Je betaalt niets extra, maar ik krijg wel een kleine commissie wanneer je dit doet. Je kunt hem natuurlijk ook bij je lokale boekhandel halen!

Plaats een reactie