Een zwak plot verpakt in een lief, zoet pakketje

Lang en gelukkig? (Cinder & Ella #2) van Kelly Oram
Vertaald door:  Marjolijn Huiberts
Genre: YA-contemporary
Uitgever: Fontein
Prijs: 17,99

Vorig jaar in juli las ik Cinder & Ella en noemde ik het ‘een cliché sprookje met een twist’ (lees de recensie hier), en een jaar na verschijning van dit eerste deel verscheen Lang en gelukkig? van Kelly Oram. Ondanks dat ik niet weggeblazen was door het eerste deel, was ik benieuwd wat er van het tweede deel zou worden. Voor mij voelde het verhaal namelijk wel ‘af’. Waar zou Oram nog mee komen?

Let op, deze recensie kan spoilers bevatten van Cinder & Ella.

Eindelijk hebben Cinder – echte naam Brian – en Ella elkaar gevonden! Maar al gauw dringt de buitenwereld zich op. Brian is de hotste auteur van Hollywood en iedereen wil alles over hem weten. Dat merkt ook Ella, die plotseling – met brandwonden en al – in de belangstelling staat. Daarbij komt dat haar familie de relatie afkeurt. Is hun liefde sterk genoeg om de druk van de spotlights aan te kunnen? Of bestaat ‘lang en gelukkig’ alleen in sprookjes?

Lang en gelukkig? gaat bijna meteen verder waar het eerste deel stopte. Brian en Ella hebben ongeveer twee weken echt een relatie (erg kort dus), terwijl ze, behalve op seksueel vlak, kibbelen en praten alsof ze al jaren getrouwd zijn. Ze kennen elkaar natuurlijk al een hele tijd online, maar een beetje ongeloofwaardig is het wel.

De plot is enorm simpel en romantisch, Brian en Ella krijgen namelijk te maken met een paar kleine obstakels, waaronder Ella’s vader, Brians vader en Ella’s littekens, maar er gebeurt simpelweg niet zoveel. De plot voelde dan ook niet zo interessant en als je een aantal pagina’s zou overslaan, zou je nauwelijks iets van het verhaal missen. Daarentegen is de spanningsboog dus wel perfect voor mensen die plotwendingen niet zo kunnen waarderen en van een kabbelend, lief en romantisch verhaal houden. Voor mijn smaak was het iets te kabbelend, kwam alles nét iets te goed uit (zeker op financieel gebied) en vond ik het soms zelfs iets té zoetsappig.

Een groot pluspunt uit dit verhaal is echter, zoals bij het eerste boek, het feit dat Ella anders is dan anderen en dat haar verhaal het verdient verteld te worden. Ze leeft met haar brandwonden, de gevolgen van dien, en is nu zelfs beroemd, zodat ze meer moeite moet doen om dit te verbergen. Ella is in vele opzichten een prettig personage om te volgen, evenals Brian. Het is duidelijk dat ze veel om elkaar geven, de liefde spat van de pagina’s. Om daar ook weer een kanttekening bij te geven: Op sommige punten is hun relatie bijna toxic te noemen. Zeker wanneer het aankomt op Ella’s vader.

‘Jemig, wat was ik gek op mijn vriendje wanneer hij zich als het alfamannetje gedroeg tegenover mijn vader. Ik schrok er ook altijd een beetje van en vond het spannend en gewoon zo, zo, zo opwindend.’

Je kunt waarschijnlijk merken aan mijn recensie en woordkeuze dat ik niet weg was van dit vervolg op Cinder & Ella. Het voelde een beetje geforceerd: Het verhaal was af, er was niet meer te vertellen, waardoor de plot wat zwak was. Desondanks geef ik het boek drie sterren, omdat het mijn smaak niet helemaal was, maar ik me heel goed kan voorstellen dat als ik een stuk jonger was geweest, ik het geweldig had gevonden. Daarnaast geeft het een mooi beeld van de liefde tussen jonge mensen en de gevolgen van rouw en een ongeluk.

Waardering: 3 uit 5.

Ik heb dit boek gekregen van de uitgever. Mocht je het ook willen kopen, kun je hier klikken om het boek te kopen op Bol.com en hier op Bazarow. Je betaalt niets extra, maar ik krijg wel een kleine commissie wanneer je dit doet. Je kunt hem natuurlijk ook bij je lokale boekhandel halen.

Eén opmerking over 'Een zwak plot verpakt in een lief, zoet pakketje'

Plaats een reactie