Nét niet spannend

Je liet mij leven van Catherine Ryan Howard
Vertaald door: David Orthel
Genre: Thriller
Uitgever: Boekerij (Meulenhoff)
Prijs: 20,-

Onverwachts viel dit boek bij mij op de mat. Gek, want ik had geen recensie-exemplaar aangevraagd. Toch leek het me erg leuk, want de achterkant van Je liet mij leven fascineerde me meteen: Een boek in een boek, die de moordenaar leest.

Bewaker Jim Doyle is net begonnen in een nieuw boek. In de true crime-bestseller Je liet mij leven vertelt Eve Black over haar pogingen om de moordenaar van haar familie op te sporen. Met elke pagina die hij omslaat groeit Jims woede, én zijn angst. Want Jim realiseert zich hoe gevaarlijk dicht Eve bij de waarheid zit, en hij weet dat ze niet zal opgeven voor ze hem gevonden heeft. Tenzij hij haar eerst vindt.

Je liet mij leven heeft een uniek concept, waardoor ik er meteen door aangetrokken werd en direct in het verhaal werd gezogen: Een boek in een boek. In Je liet mij leven ziet Jim Doyle een boek liggen dat flink aangeprezen wordt, begint het te lezen en beseft dan dat het over hem gaat: Eén van de levende slachtoffers van zijn moorden heeft haar verhaal opgeschreven met als doel hem te vinden. Gaat het haar lukken? Samen met Jim kom je er langzaamaan achter wat er zich allemaal achter de schermen heeft afgespeeld.

Het concept is dus geweldig, de kaft sluit er ook nauw bij aan, de uitwerking is echter wat minder. Er is niet per se een spanningsboog (hoewel je natuurlijk, net als Jim, uitkijkt naar hoe het boek van Eve Black eindigt) en het einde is ook een beetje voorspelbaar. Er zit een goede plotwending in, maar ook deze blijft een beetje vlak en onuitgewerkt, waardoor het geheel soms voelt alsof het doorkabbelt. Iets te weinig spanning voor een thriller met een enge, spectaculaire kaft en een veelbelovende synopsis.

De schrijfstijl is top en de plot is niet slecht, en tóch had ik meer verwacht. Meer spanning, meer wow. Het is nu, behalve het unieke concept, niet anders dan elke andere thriller, en dat is jammer.

Waardering: 3 uit 5.

Ik heb dit boek gekregen van de uitgever. Mocht je het ook willen kopen, kun je hier klikken om het boek te kopen op Bol.com. Je betaalt niets extra, maar ik krijg wel een kleine commissie wanneer je dit doet. Je kunt hem natuurlijk ook bij je lokale boekhandel halen.

Plaats een reactie